Kari hittade tillbaka till arbetslivet med stöd från FIA

En kvinna står framför en hylla med pärmar.
Kari Lindholm har hittat tillbaka till arbetslivet igen med hjälp av matchning och stöd från FIA, Funktionsnedsatta i Arbete. I dag stortrivs hon med nya arbetet på Kammarrättens arkiv. Foto: Johan W Avby
En kvinna står framför en hylla med pärmar.Tre kvinnor tittar in i kameran

Sjukdom och arbetslöshet gjorde att Kari Lindholm i Jönköping fick byta spår i yrkeslivet. Idag stortrivs hon med nytt jobb i Kammarrättens arkiv, ett arbete hon fått med hjälp av Funktionsnedsatta i arbete, FIA, som stöttar henne under lång tid.

– Jag arbetar halvtid med att bland annat arkivera akter efter domslut. Det fungerar jättebra – jag stortrivs. Jag kände mig väldigt välkommen från början. Fick till och med eget rum med namnskylt direkt, säger Kari Lindholm.

I november 2017 klev hon in i Kammarrättens arkiv för första gången. Då efter ett långt yrkesliv inom handel med olika jobb i butik. Våren 2016 blev hon uppsagd, och hade redan då varit sjukskriven i långa perioder på grund av en reumatisk sjukdom.

”Hittat min balans”

– Det var också ett jätteroligt jobb, men jag hade inte klarat att fortsätta med det, med tanke på min sjukdom som gjorde att jag var halvt sjukskriven. Nu har jag hittat min balans, säger hon.

Hos Arbetsförmedlingen fick hon genomgå en lång rad tester av sin arbetsförmåga, och också pröva olika praktikjobb, bland annat i arkiv. Så småningom tyckte hennes handläggare att hon skulle passa för att få hjälp av FIA, Funktionsnedsatta i arbete.

Till FIA remitteras deltagare från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Region Jönköpings län samt kommunerna Jönköping, Habo och Mullsjö.

Tillbaka till arbete –eller studier

På FIA tar Camilla Wennerstrand och Annica Nieminen emot med målsättningen att hjälpa deltagaren tillbaka till arbetslivet igen – eller till studier.

– De som skrivs in hos oss ska ha en arbetsförmåga på minst 25 procent, och vara färdigutredd med medicinsk diagnos och beredd för ett arbete, men inte ha någon anställning, säger Camilla Wennerstrand.

Första steget är en träff med remitterande handläggare, FIA och eventuell deltagare för att stämma av om deltagande i FIA passar.

Om det passar, bokas nytt möte för inskrivningssamtal.

– Sedan fortsätter vi med att jag bokar in tre samtal, ett i veckan, med deltagaren, för att lära känna och för att kartlägga deltagarens intressen och önskemål om arbete, säger Annica Nieminen.

Pausa från tidigare jobb

De poängterar att det ofta handlar om att pausa från tidigare jobb.

– Vi har arbetat mycket med kvinnor som upplevt att de blivit utbrända på sina jobb. Ofta är det ju inte så enkelt utan finns flera orsaker, men då kanske det inte är så lämpligt att gå tillbaka till sitt tidigare yrke, utan att tänka tvärtom och satsa på något helt annat, säger Camilla Wennerstrand.

De konstaterar att många deltagare har en ganska lång väg tillbaka till arbetslivet – eller studier.

– Ofta har deltagarna varit hemma ganska länge, minst två-tre år, vilket innebär att man tappat självförtroende och jobbrutiner. Då är det mycket som ska falla på plats innan man är redo för en anställning, så att inte den här ”duktighetsmanteln” triggas igång, säger hon.

Undersöker företagets miljö

När kartläggningen är klar börjar Camilla Wennerstrand leta efter lämpligt företag.

– Jag letar på olika sätt, mejlar och ringer.  Är företaget positivt gör jag ett första besök för att känna in miljön om det passar den person som är tänkt. Nästa besök gör jag tillsammans med deltagaren för att titta på arbetsplatsen och arbetsuppgifterna.

Att det inte kostar arbetsgivaren något, vare sig ekonomiskt, eller i administration, är förstås viktiga faktorer.

Om både parter säger ja tas ett praktikbeslut och startdatum bestäms. Praktiken är i första hand tre månader, med möjlighet till förlängning tre månader.

– Arbetsgivaren ska utse en ansvarig. Sedan börjar det väldigt lugnt, med få timmar i veckan, för att senare öka arbetstiden individuellt. Har man varit hemma ett antal år går det inte att jobba för mycket i början, säger Camilla Wennerstrand.

Handledning och uppföljningsbesök

Under tiden får den ansvarige på företaget handledning utifrån deltagarens begränsningar och förmågor, till exempel neurospsykiatriska diagnoser. FIA gör även korta uppföljningsbesök, i början så tätt som en gång i veckan om det behövs.

För Kari Lindholm blev kontakten med FIA ganska kort, bara cirka tio månader från inskrivningen i september 2017.

Intervjuerna och tidigare praktik ledde fram till slutsatsen att ett arkivjobb skulle passa. Det jobbet visade sig efter visst letande finnas på Kammarrätten i Jönköping.

Praktiken har lett till förlängning

Den första praktiktiden på ett halvår har sedan övergått i en ettårig utvecklingsanställning, som förlängts ett år till maj 2020.

– Vägen tillbaka till arbetslivet igen har gått fantastiskt bra för Kari, säger Camilla och Annica.

– Utan FIA hade jag nog fortfarande gått arbetslös och ”valsat runt” i olika aktiviteter. Är man sjuk, arbetslös och lite till åren, är det lätt att tappa fotfästet. Men för mig har det blivit en ny karriär! Det betyder allt för hälsan att ha ett jobb att gå till, att få struktur på vardagen, säger Kari Lindholm.

MIKAEL BERGSTRÖM