Fysisk träning ger mer kraft för cancerbehandlingen

Ett antal deltagare kör fyspass på Friskis.
Svett, skratt och rörelseglädje. Deltagarna kämpar och sliter under det timslånga gympapasset med tio olika stationer. Allt i vetskap om att den fysiska träningen får dem att klara av sin behandling bättre. Foto: Mikael Bergström

Efter en timmes gympapass med tio olika stationer är de som mest 30-talet deltagarna rejält svettiga och trötta. Sedan 23 januari träffas de varje onsdag eftermiddag för att träna, fika och basta, med en sak gemensamt – de är i en pågående eller avslutad behandling för cancersjukdom.

I en stor sal på Friskis & Svettis i Jönköping finns tio stationer arrangerade. Hur de ska användas visar den personlige tränaren Fredrik Kallis. Sedan följer en intensiv timme med 40 sekunder på varje station – och tre varv!

– Jag har varit med sedan starten, och det är positivt, mycket positivt. Vi är cancerpatienter allihop och här behöver vi inte vara rädda för infektionsrisken, säger Monika Jönsson. Här tar vi hänsyn och kommer inte om vi är förkylda. Den här träningen passar mig och jag blir mycket starkare. Så jag kan verkligen rekommendera detta. Det är aldrig för sent att börja träna.

”Känner mig motiverad gå hit”

Margot Herbertsson har en liknande upplevelse.

– Det är lättare nu att det blir av. Jag känner mig motiverad att gå hit. Jag tycker nu också att själva träningen går lättare när jag varit här några gånger, säger hon.

Kenneth Kindblom har rört på sig även tidigare, bland annat promenerat.

– Men den här träningen är något helt annat. Detta gör verkligen nytta. Man rör helt andra muskelgrupper och är helt färdig efteråt. Jättebra, säger han med ett skratt. Men fler män i gruppen vore kul, nu brukar vi vara tre.

”Balans och styrka blir bättre”

Birgit Glans konstaterar också att träningen ger bra effekt.

– Jag rör andra muskler än vad jag är van. Balansen i kroppen och styrkan i benen blir mycket bättre, säger hon.

Den fysiska träningen under pågående behandling kan bland annat minska illamåendet i samband med cellgiftsbehandling.

”Mår bra tack vare träning”

– Träning är jätteviktigt, både fysiskt och psykiskt. Jag har mått så bra under min cellgiftsbehandling och jag är helt övertygad om att det beror på att jag tränar. Jag har ibland fått cellgift på förmiddagen och gått hit och tränat på eftermiddagen, säger Cecilia Cerny från Värnamo som just avslutat 15 cellgiftsomgångar och nu väntar på strålbehandling.

”Har energi och lyster i ögonen”

Personlige tränaren Fredrik Kallis är imponerad av deltagarna.

– Redan efter sex-sju veckor såg jag stor skillnad. De tar i mycket mer, är självsäkra i rörelserna och har en helt annan energi och lyster i ögonen! Detta öppnar också upp nyfikenheten och intresset för att träna. Det har länge saknats en plats att slussas vidare från sjukvården, så det är jättekul att de kan komma hit.

Stark evidens för nyttan

Att fysisk träning är bra för den som har cancersjukdom finns det stark evidens för efter flera stora studier.

– Jag försöker peppa dem att köra så hårt de kan. Så det är alltid några som behöver sätta sig ibland för lite andhämtning, säger Fredrik Kallis, med ett leende.

Träning för personer med cancersjukdom är ett projekt under 2019 som drivs av folkhälsosektionen och onkologkliniken tillsammans med rehabiliteringscentrum i Region Jönköpings län, i samarbete med Friskis & Svettis.

Motverkar utmattning

– Forskningen visar att träning har bra effekt även när man står på en cytostatikabehandling, och det motverkar den totala utmattning, fatique, som man kan drabbas av. Det enda som hjälper då är fysisk aktivitet, och flera deltagare här berättar om att de känner skillnad. De klarar helt enkelt behandlingen bättre, blir piggare och med färre biverkningar, säger Eva Ulff, verksamhetsutvecklare på onkologkliniken, Länssjukhuset Ryhov.

Lena Hedin, folkhälsoutvecklare på Region Jönköpings län, konstaterar att framgångsfaktorerna för den här satsningen är samverkan med en extern aktör, att deltagarna träffar andra i liknande situation och att aktiviteten sker i ett hälsofrämjande sammanhang:

– Sjukvården bör generellt rekommendera fysisk, pulshöjande aktivitet istället för vila under en behandling mot cancer. Därför är det också ett viktigt arbete att stödja vårdpersonal. Som cancerpatient handlar det om att träna för att må bättre, inte bli elitmotionär, säger hon.

Deltagarnas resultat följs på olika sätt. Dels med enkät och konditionstest när de börjar och i slutet av terminen. Dessutom tester var sjätte vecka av styrka.

Deltagarna kan börja eller sluta i gruppen när de vill, får testa en gång gratis och sedan betala en terminsavgift på 350 kronor. Inför träningen finns också individuella omklädningsrum.

”Fikat jätteviktigt nätverk”

– I terminsavgiften ingår också en rejäl fika efter varje pass. Fikat är jätteviktigt, för där umgås de med människor i samma situation och kan skapa nätverk, säger Eva Ulff.

Förhoppningen är att projektet ska få en fortsättning efter 2019.

– Vi har förfrågningar från andra håll i Sverige, som funderar på att starta. Själva vill vi absolut fortsätta också, och självklart borde det finnas på fler platser i länet. Vi har här ett samarbete med Smålandsidrotten.

MIKAEL BERGSTRÖM

Fotnot: Verksamheten är drop-in, men anmäl gärna deltagande för beräkning av fikat: fredrik@jonkoping.friskissvettis.se eller eva.ulff@rjl.se