Nytt biljettsamarbete ger billigare resor mellan länen med buss och tåg

En buss kommer körande på en väg
Genom biljettsamverkan Sydtaxan 2.0 kan det bli billigare resor med buss och tåg över gränserna mellan fem län. Nämnd för trafik, infrastruktur och miljö föreslår att regionfullmäktige ska teckna samverkansavtal. Arkivbild. Foto: Johan W Avby

Genom biljettsamarbetet Sydtaxan 2.0 kan invånare i Jönköpings län och ytterligare fem län köpa biljetter för billigare länsöverskridande resor med buss och tåg. Nämnd för trafik, infrastruktur och miljö tillstyrker att regionfullmäktige ska teckna detta samverkansavtal med start halvårsskiftet 2019.

– Även om Sydtaxan 2.0 bara gäller i södra Sverige så arbetar vi från Jönköpings länstrafiks sida tillsammans med Västtrafik och Östgötatrafiken för att få till liknande lösningar för länsöverskridande resor, säger Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör, Jönköpings Länstrafik.

Redan 2008 inleddes ett samarbete mellan Region Skåne, Region Blekinge, Hallandstrafiken AB, Region Jönköpings län, Kalmar Länstrafik och Region Kronoberg kallat Sydtaxan för försäljning av länsöverskridande biljetter utifrån ett gemensamt regelverk avseende resevillkor och prissättning.

Samma prisnivå mellan som inom län

Nu är det dags att växla upp detta samarbete till Sydtaxan 2.0. Detta för att såväl enkelbiljetter som periodbiljetter ska få större rabatter när resorna sker över länsgränser, och likvärdiga i pris med motsvarande reslängder inom samma län.

Varje län sätter pris och giltighet på sin biljett, och beslutar vilka rabatter som ska gälla. När en resenär vill köpa biljett för buss eller tåg över en eller flera länsgränser (inklusive resor till Danmark) ska varje län ge ett gränsavdrag på 25 procent (enkelbiljett) eller 35 procent (periodbiljett) beräknat på det billigaste biljettalternativet.

Billigare och rättvisare

Införandet av gränsavdrag har flera fördelar. Förutom billigare resor är det en modell som är ganska enkel att införa och det ger en rättvisa eftersom alla län ger samma procentuella avdrag. Gränsavdragets storlek kommer att följa prisutvecklingen och kan därför justeras.

I utbudet av biljetter finns ett stort sortiment. En nyhet blir bland annat biljett som är giltig 24 timmar. En annan förändring att Duo/Familj-biljett istället blir Tillsammansbiljett och gäller för minst två resenärer.

– Genom det här samarbetet får vi ett gemensamt sätt att underlätta länsöverskridande resor. Vi arbetar för att det ska vara enklare och billigare att resa över länsgräns, säger Marcus Eskdahl, regionråd (S), och ordförande i nämnd för trafik, infrastruktur och miljö.