Nya stadsbussarna ett lyft för resenärer och förare

En förare kör en buss i stadsmiljö
Ronnie Johansson, projektledare hos Keolis, kör en provtur genom Jönköping med den helt nya ledbussmodellen. Välkommen ombord, är det tydliga budskapet till resenärerna. Foto: Mikael Bergström

Den glider fram nästan ljudlöst i stadsmiljön, med rymliga innermått, bred mittgång och usb-uttag vid varje plats. Dessutom ger nedförsbackar energi till en kompletterande elmotor. Nu är det dags för 32 nya ledbussar att rulla ut på Jönköpings gator i stomlinjenätet, med ökad komfort för resenärerna.

Borta är den breda gula randen. Nu är det vitt och rött som gäller. Men den nya designen exteriört är kanske den minsta förändringen i den helt nya bussflotta som nu ska trafikera stomlinjerna i Jönköping.

– Alla bussar har USB-uttag vid alla sittplatser, där resenärerna kan ladda sina mobiler. Vi testar också  en buss med kollisionsvarnare, som alltså varnar föraren för fotgängare och cyklister. Det är ganska nytt på bussar, och relativt enkelt att sedan eftermontera på resten av bussarna, säger Ronnie Johansson, projektledare på bussentreprenören Keolis.

Alla bussar är förberedda med wifi-nätverk, något som dock kommer senare. Hjärtstartare finns vid varje förarplats.

– Det innebär att det finns en hjärtstartare i närmaste stomlinjebuss om det skulle behövas i stadsmiljön, Charles Tholin, företagsutvecklare på Jönköpings Länstrafik.

Biogas med extra elmotor

De nya bussarna drivs på biogas, liksom tidigare ledbussar. Men de nya har också en kompletterande elmotor. Bussens rörelseenergi lagras med kondensatorteknik och vid start, tomgång och körning med låg belastning är det eldrift, vilket totalt minskar utsläppen med ytterligare 15-20 procent från biogasdriften.

– När vi har rullat ner från Dalvik kör vi sedan gratis bort till Juneporten, säger Ronnie Johansson med ett skratt.

– Detta är de först bussarna i kollektivtrafik i Sverige, kanske i Norden, med den här tekniken. Eftersom de också har de senaste och mest effektiva motorerna för biogasdrift blir utsläppen väldigt låga, säger Charles Tholin.

Rullstolar kan komma in genom framdörren

Den fysiska tillgängligheten är betydligt bättre i de nya bussarna. Genom framdörren och in i bussen går det nu att ta sig fram med rullstol, rullator eller barnvagn.

– Det ger chauffören mycket bättre uppsikt över om det finns någon med till exempel rullstol ombord. Den så kallade flexytan i bussen har också blivit större och rymmer nu upp till två rullstolar eller fem barnvagnar. Detta genom att minska fyra sittplatser till 43, säger Charles Tholin.

Stolar med hög komfort

De nya bussarna har stolar med högre komfort och olika små detaljer, som till exempel räfflade ledstänger vid dörrarna, vilket underlättar för den som har en synnedsättning, eller möjligheten för resenären att själv öppna en dörr när bussen står stilla.

Ronnie Johansson tar med oss på en premiärtur genom Jönköping och konstaterar att förarplatsen är en fröjd. När bussen står stilla visar han hur såväl ratt som hela instrumenteringen kan justeras precis så som den enskilde föraren vill ha det.

Förbättrad arbetsmiljö

– Vi har 300 förare och det finns inte två med exakt samma körställning. Så detta betyder mycket för arbetsmiljön.

Vid Juneporten drar den nya bussen till sig viss uppmärksamhet. En dam kliver på och tittar runt i bussen, och Jonas Jönedal passar på att testa hur det går att komma in och fram i bussen med rullstol.

– Jättesmidigt, blir hans betyg.

En del av de ledbussar som nu byts ut kommer att trafikera andra linjer där det idag finns kapacitetsproblem.

De nya bussarna rullar nu successivt ut under maj och juni, i syfte att höja komforten för alla resenärerna, men också för att locka till sig nya grupper resande.

Kan locka fler resenärer

– Detta är en stor satsning ekonomiskt, men vi tror att vi kan locka fler resenärer som idag inte åker så ofta, genom att lyfta kvaliteten till mer bekväma bussar, säger Frank Edberg, fordonsansvarig på Jönköpings länstrafik.

Såväl gamla som nya resenärer möts i fortsättningen också av ett renodlat budskap när de kliver ombord. De gamla skyltarna om förbud mot att röka, äta glass och åka skateboard, rullskridskor med mera i bussen är borta, bara ”Välkommen ombord” är kvar.

– Detta vet resenärerna ändå, och föraren får säga till om det behövs. Vi vill ha en välkomnande budskap till resenärerna, säger Charles Tholin.

Läs mer på Jönköpings Länstrafiks webb:
Nu kommer 32 helt nya bussar till Jönköpings Stadstrafik 20190517(Extern länk)

Fotnot: Ledbussarna kostar 4,8 miljoner kronor styck och ägs av entreprenören. Från juni 2021 blir det fler förändringar i stadstrafiken då nytt trafikavtal börjar gälla.