Krister får rehabilitering efter stroke

Patient och vårdpersonal spelar kubb
Perfekt kast! Krister Holmbom, patient på rehabiliteringsmedicinska kliniken, får stöd av sjukgymnast Britt Finér och undersköterska Mariana Ekman när det är dags för ett kast i kubb-spelet som utegruppen ägnar sig åt denna dag som en del i balansträningen. Foto: Mikael Bergström

Den 16 april 2018 förändrades livet för Krister Holmbom i Gislaved. Han föll ihop på jobbet på IP-produkter i Värnamo och fördes med ambulans till Värnamo sjukhus.

– Jag trillade ihop på golvet. Men de kunder som var i rummet insåg ganska snabbt att det var allvar och larmade ambulans, berättar han.

Det blev inledningen på en lång sjukhusvistelse där Krister Holmbom fick behandling för den stroke som hade drabbat honom.

– Jag hamnade på medicin- och geriatrikkliniken i Värnamo och pendlade mellan medvetslöshet och medvetande under några veckor. Jag tappade känseln i höger halva av kroppen, men som väl var tappade jag inte talförmågan, säger han.

I början av juni kom han till rehabiliteringsmedicinska kliniken i Jönköping. Här väntar totalt cirka elva veckors vistelse.

Sjukgymnastik och aktiviteter

– Jag har bland annat arbetsterapi med träning i att till exempel duka bord. Sedan har jag sjukgymnastik, där jag cyklar, går i barr och gör olika aktiviteter, som till exempel spelar kubb, säger Krister Holmbom och tittar ut över kubb-planen där medpatienter, både inneliggande och från dagrehabiliteringen, just gjort upp om vinnartiteln.

Det blir många veckors rehabilitering, med många timmars träning.

– Jag tycker att det fungerar bra här, mycket bra, säger han.

Övergå till dagrehabilitering

Så småningom räknar han med att få komma hem och kunna övergå till dagrehabilitering i Värnamo. Men han tror själv att det dröjer innan han är åter i arbete.

– Det handlar om att klara av jobbet, köra bil och serva kunderna. Så vi får se.

Att i ett ögonblick gå från fullt arbete och aktivitet till att bli patient med stort rehabiliteringsbehov, är förstås en stor omställning.

– Jag var väldigt aktiv innan. Rätt vad det är slår man huvudet i golvet och har inte ett hum om hur det kan bli. Jag har inte haft mycket kontakt med sjukvården tidigare. Men det är bara att finna sig i detta, säger Krister Holmbom.

MIKAEL BERGSTRÖM

En sömlös rehabiliteringsvård utvecklas

Kortare resor innebär stor vinst för patienterna