Region Jönköpings läns medarbetare tar cykel till Paris i kampen mot barncancer

En grupp tränar spinning
Spinningpass på Friskis & Svettis i Jönköping ingår i träningen inför cyklingen till Paris i sommar för bland andra Janne Lind ( service) Hasse Johansson (service), Petra Hallgren (service), Christina Stjärndahl (cyklist), Claudia Hirsch (cyklist), Annika Stenberg (cyklist), Adam Carlsson (cyklist) och Angelique Carlsson (cyklist och teamledare). Foto: Mikael Bergström
En grupp tränar spinningGrupp som kör spinningpass

Lördag 30 juni 2018 är det dags! Efter otaliga träningstimmar och 250 mil i baken, är det dags för medarbetare från Region Jönköpings län att sätta sig på cykeln för de 140 milen mellan Jönköping och Paris. Syftet är att samla in pengar till forskningen om barncancer.

– Cykling är det stora gemensamma intresset, men det viktiga är att vi kan göra något gott genom att samla in pengar till Barncancerfonden, säger Christina Stjärndahl, distriktssköterska på Rosenhälsans vårdcentral i Huskvarna och den som lockat med sig flera av de sju medarbetarna från Region Jönköpings län i laget.

Detta är ett arrangemang som kräver mycket förberedelser i form av fysisk träning, rätt utrustning, och all logistik med transporter, mat, boende utmed vägen och service.

Samlar in pengar

En stor del i förberedelserna är också att leta sponsorer och samla in pengar på allt ifrån HV-matcher till att arrangera skollopp i löpning.

– Alla insamlade pengar går till Barncancerfonden. Vi deltagare betalar cykel, mat, övernattning och allt helt själva, säger Petra Hallgren, kurator på barn- och ungdomspsykiatriska kliniken, BUP, i Jönköping.

Hon ska sköta maten och ingår i serviceteamet på sju personer. Här finns också bland andra Janne Lind från hjälpmedelscentralen och Hasse Johansson från fastighetstekniska avdelningen, som kör först och sist på motorcykel. Dessutom en servicebil som fixar punkteringar när hela hjul med trasiga däck byts ut för att laget ska kunna hålla ihop.

Dagsetapper på 14-19 mil

Vid starten 30 juni kommer de att vara ett sammansvetsat gäng. Från Jönköping går turen till Lund, Trelleborg-Travemünde och sedan en förutbestämd väg till Paris, där alla cyklisterna sammanstrålar. Det blir dagsetapper på 14-19 mil, med regelbundna pauser för fika och mat som levereras med bilar.

– Det blir som ett åtta till fem-jobb, skojar teamledare Anqelique Carlsson från VSM Group. För många blir detta även starten på ett intresse för cykling.

Men utmaningarna är många. Att i tät klunga på över 20 cyklister hålla ett jämt tempo på 25-28 kilometer i timmen kräver stor koncentration.

– Efter en dag är man tröttare i huvudet än i benen av koncentrationen. Men det är en så häftig resa och blir en sådan sammanhållning i gruppen. Det är ett unikt sätt att umgås på genom att cykla tillsammans, säger Adam Carlsson på Smålands Musik och Teater.

Adam har cyklat tidigare

Han är den enda i gänget från Region Jönköpings län som cyklat denna sträcka tidigare, och kan beskriva hur det var förra året. Redan 2014 var han med, men då som servicetekniker.

– Då ösregnade det i fem dagar. Jag satt i servicebilen och lagade punkteringar på löpande band. Det var nog 200, säger han.

Framme i Paris har de sedan gjort en prestation och samtidigt spridit kunskap om och samlat in pengar till forskningen om barncancer.

"Viktig satsning"

– Cirka 300 barn i Sverige varje år drabbas av cancer, framför allt leukemi och hjärntumörer, säger Claudia Hirsch, distriktsläkare på vårdcentralen Rosenhälsan och en av cyklisterna. Det är väldigt tuffa sjukdomar som vi inte vet orsaken till. Förhoppningen är att forskningen ska leda till att de klarar sig och får ett bättre liv utan komplikationer. Därför får gärna även medarbetare i regionen och andra enskilda ekonomiskt stödja denna viktiga satsning.